Coronavirus-pandemien har genereret nødsituationer, bliv-hjemme-ordrer for millioner af mennesker over hele landet og endda over hele verden. Mens arbejde uden for kontoret er steget stille og roligt i løbet af de sidste år, har virksomheder oplevet en pludselig, hidtil uset stigning i antallet af medarbejdere, der har brug for fjernadgang hjemmefra.
Teknologi udfordringer, der er genereret af den nye hjemme-kontor-arbejdsstyrke
Du antager måske, at kun mindre virksomheder ville have problemer med at tilpasse sig en hurtig stigning i medarbejdere som arbejder hjemmefra. Når alt kommer til alt, kan de stole på mindre netværk og begrænset adgang til fjernteknologi. For at imødegå denne antagelse udsendte Reuters nogle gode eksempler på it-spørgsmål, som nogle af de største banker står overfor.
For eksempel:
Citigroup bad de fleste nordamerikanske ansatte om at udskyde at logge ind i deres system indtil efter kl. 13. De ønskede at forhindre, at deres europæiske og nordamerikanske medarbejdere fra at bruge deres netværk på samme tid for at forhindre at overanstrenge det.
Tilsvarende bad Wells Fargo medarbejderne om at planlægge onlinemøder på ulige tidspunkter for at forhindre at overbelaste netværket. I mellemtiden har de travlt med at sikre mere båndbredde på netværket for at imødekomme den stigende efterspørgsel.
Banker er kun et eksempel. Mange virksomheder og brancher er presset og udfordret af øget netværkstrafik og sikkerhed omkring virksomhedens infrastruktur.
Øget arbejde i hjemmet er en størrer sikkerhedstrussel
En sikkerhedsudbyder, CheckPoint, undersøgte 500 store virksomheder fra hele verden for at vurdere sikkerhedsudfordringer forbundet med den hurtige vækst i antallet af mennesker, der arbejder hjemmefra. Over 70% af dem nævnte, at de og andre ansatte havde mødt en stigning i trusler som phishing, ondsindede websteder, malware og ransomware.
Selvom omkring to ud af tre it-afdelinger sagde, at deres virksomheder allerede havde oplevet en stigning i sikkerhedsproblemer, følte over 90% af de adspurgte mere pres for at sikre deres systemer mod sådanne potentielle trusler. Næsten halvdelen af undersøgelses viste, at de troede at skygge-IT-løsninger, medarbejdere brugte, da de arbejdede hjemmefra, udgør et af de største problemer. ”Skygge IT” henviser til software, hardware eller cloud eller webapps, som virksomhedens IT-afdeling ikke godkendte og muligvis ikke engang kender til. Oftest bruger medarbejdere uautoriserede cloud-apps.
Ifølge en undersøgelse fra Skyhigh Networks bruger medarbejdere typisk skygge-it til fildeling, samarbejde og sociale medietjenester. Medarbejdere bruger også ofte deres egne enheder, til virksomhedssystemer med deres mobiltelefon istedet for virksomhedens bærbare computer.
Normalt finder medarbejdere disse eksterne tjenester med gode intentioner. De bruger dem til at øge produktiviteten, eller fordi de kan få adgang til funktioner, som deres virksomhedssoftware ikke har. På den anden side administrerer it-afdelingen ikke sikkerhed, sikkerhedskopiering eller nogen del af disse ikke-godkendte apps eller enheder. Samtidig skal de sikre, at medarbejderne holder dokumenter og informationen sikker og følger virksomhedens regler og politikker. Dette har udviklet en fælles udfordring i de sidste år, dog vokser det eksponentielt sammen med væksten af medarbejdere, der arbejder hjemmefra.
Hvor godt vil IT-afdelingen stå over for hjemme-kontor udfordringen
Mange virksomheder er muligvis nødt til at investerer for at forbedre deres netværk og mest af alt, kommunikere sikkerheds- og regler samt politikker til medarbejderne, intelligente informationsstyringsløsninger som M-Files fra EDH Technology kan lette byrden på flere måder. Med M-Files cloudløsningen har medarbejderne mulighed for at at logge på deres arbejdsfiler i et strømlinet, intelligent system. Da det er cloud-software, behøver virksomheder ikke at tilføje ekstra hardware- eller netværkskapacitet for at bruge det. Hurtigt og nemt for alle i virksomheden.
Når coronavirus-krisen er forbi, kan virksomheder stadig effektivt bruge M-Files som en solid løsning på kontoret eller hjemmefra. Chefen for HR hos Twitter, Jennifer Christie talte med CNN om stigningen i medarbejdere, der arbejdede hjemmefra. Hun sagde, at hun ikke troede, at virksomheder ville vende tilbage til den samme standard for at have de fleste mennesker på kontoret i fremtiden. Faktisk kan du opleve, at nogle af de løsninger, du implementerer for at håndtere den aktuelle situation, vil blive hjørnesten i virksomhedens systemer i fremtiden.
Få adgang til den Ultimative arbejd-hjemmefra info-brochure – download her
Udstyr, software, og tips til medarbejdere som arbejder hjemmefra.